Dydis

  • A
  • A
  • A

Spalva

  • Įprasta
  • Šviesi
  • Tamsi
VERSIJA NEĮGALIESIEMS

Spaudos konferencijoje pristatytos Valstybinio pučiamųjų instrumentų orkestro „Trimitas“ permainos ir iššūkiai

Rugsėjo 1-osio išvakarėse „BNS“ naujienų agentūroje buvo pristatyta Valstybinio pučiamųjų instrumentų orkestro „Trimitas“ naujojo sezono veikla, aptarti meniniai ir organizaciniai iššūkiai. Konferencijoje dalyvavo orkestro vadovas prof. dr. Antanas Kučinskas, dirigentas Karolis Variakojis ir orkestro muzikantų atstovas Robertas Vasilevskis.

„Trimito“ siekis – tapti moderniu ir aktualiu pučiamųjų orkestru

 „Atkūrus nepriklausomybę susikūrė nauji pučiamieji orkestrai – Krašto apsaugos, Vidaus reikalų ministerijos reprezentacinis orkestras, kt. – kurie perėmė funkcijas, kurias anksčiau atlikdavo „Trimitas“. Kyla klausimas, kokia mūsų kolektyvo tapatybė ir identitetas, ar jis išskirtinis savo repertuaru, santykiu su profesionaliąja kultūra? Esu įsitikinęs, jog mūsų pagrindinis uždavinys turėtų būti aukštos kokybės meno sklaida. Praėjusiais metais, kai prie mūsų komandos prisijungė vienas perspektyviausių jaunosios kartos dirigentų Karolis Variakojis bei meno vadovas-vyriausiasis dirigentas Leif Karlsson, labai patyręs ir kompetentingas pučiamųjų kultūros žinovas iš Švedijos, orkestras pradėjo rengti ambicingas koncertines bei scenines programas. Šis pokytis yra fundamentalus ir platesniame kultūriniame kontekste“, – kalbėjo orkestro vadovas.

Skirtis tarp profesionaliojo ir mėgėjų meno kolektyvų

Konferencijos metu aptarta situacija tarp profesionaliojo ir mėgėjų meno kolektyvų Lietuvoje. Pasak orkestro atstovų, profesionalieji orkestrai neturėtų atlikti pramoginių ar reprezentacinių funkcijų. „Posūkis iš vadinamosios „dūdų“ kultūros į pučiamųjų kultūrą – būtinas. Sakydamas žodį „dūdos“ tikrai nenoriu įnešti negatyvios konotacijos. Kai sakome dūdos, dūdorius, padūduoti, turime galvoje liaudiško, mėgėjiško muzikavimo tradiciją, tačiau mūsų orkestro uždavinys kitas. Žengiame į tarptautinę pučiamųjų kultūrą ir orientuojamės į simfoninį pučiamųjų orkestrų žanrą. Iš to ir kyla visi fundamentalūs pokyčiai – naujas repertuaras, keliami aukšti profesiniai kriterijai atlikėjams, reikalavimai dirigentui, stojančiam prie pulto“, – teigė A. Kučinskas.

Naujame koncertiniame sezone – ypatingos programos

Anot dirigento K. Variakojo, naujomis programomis siekiama mažinti skirtį tarp klausytojo bei atlikėjų. Ankstesnė žygiuojančio orkestro kultūra pritraukdavo labiau praeivius, nei tikslingai orkestro išgirsti ateinančius klausytojus. Jau rugsėjo 22 dieną vyks sezono atidarymo koncertas Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje, kuriame skambės lietuvių ir užsienio autorių premjeros. „Rugsėjo 24 dieną dalyvausime Kultūros naktyje, ten atliksime J. Cage‘o ir M. Feldmano kompozicijas. „Trimitas“ nieko panašaus dar nebuvo daręs, pasirodymas primins garso instaliaciją. Žengsime į visiškai kitokio pobūdžio muziką, nutolstant nuo įprastų koncertinių programų“, – sezono naujoves pristatė K. Variakojis.

„Naujojo repertuaro dėka žengiame į naują tapatybę, lygiuojamės į geriausius šalies ir užsienio orkestrus, tad galiu drąsiai sakyti, kad jau esame kitas kolektyvas – simfoninis pučiamųjų instrumentų orkestras“, – kalbėjo A. Kučinskas.

„Spalio mėnesį laukia intriguojantis eksperimentinis sumanymas pavadinimu „Daktaro Kaligario kabinetas“ – nauja muzika senam begarsiam siaubo filmui, sukurtam 1921 m. Muziką kuria Nacionalinės premijos laureatas kompozitorius Algirdas Martinaitis, prie jo jungiasi elektroninės muzikos kūrėjas Leonas Somovas, saksofonininkas Liudas Mockūnas, scenografai, šviesų dailininkai“, – teigė A. Kučinskas.

Pasiteiravus apie tai, ar orkestras neketina tęsti programų su populiariosios muzikos atlikėjais, orkestro vadovas atsakė, jog prioritetu laiko profesionalumą, o ne žanrus. Anot jo, turint pajėgius atlikėjus ir kokybiškas aranžuotes šie skirtumai yra antraeiliai. „Šiais laikias tarpžanriniai persipynimai yra neišvengiami. Pagrindinis kriterijus yra profesionalumas. Jei turime programą su pop dainininku, ko tikrai neatsisakome, siekiame aukščiausio lygio ir profesionalumo“, – teigė A. Kučinskas.

Artimiausiuose planuose – užsienio gastrolės

 „Kiekvieną mėnesį orkestras intensyviai repetuoja su meno vadovu-vyr. dirigentu Leifu Karlssonu, ruošia naujas programas. Išeiname į tarptautines scenas, dalyvaujame festivaliuose, kadangi [meno vadovo, red. past.] darbas nesibaigia ties dirigavimu. Jo dėka jau rugsėjo 16 dieną mes vyksime į Švediją, dalyvausime festivalyje Linšiopingo mieste, kur pristatysime ambicingą koncertinę programą. Esame išsikėlę tikslą tapti vienu iš dešimties geriausių Europos simfoninių pučiamųjų orkestrų, Manau, kad be didelių tikslų negali būti postūmio į priekį.“, – sakė orkestro vadovas A. Kučinskas.

 Pokyčiai orkestre – teigiamas postūmis atlikėjams

Teigiamą įtaką vykstančių pokyčių fone pabrėžė ir orkestro muzikantų atstovas Robertas Vasilevskis: „Kolektyve pokyčiai labai ryškūs, vyrauja teigiama atmosfera. Muzikantai yra motyvuoti keliamų iššūkių, atsirado sveika konkurencija, prie kolektyvo prisijungė daug jaunų aukšto lygio muzikantų, kurie dalinasi idėjomis ir pasiūlymais. Visa tai pastūmėjo domėtis įvairesne muzika. Šiuo metu programos labai įvairiapusiškos, grojame gerose salėse. Džiugu, kad dažnai tenka groti pilnose salėse, klausytojai ateina išgirsti naujų, įdomių programų, o mus, muzikantus, tai labai džiugina, motyvuoja dirbti ir stengtis“, – kalbėjo R. Vasilevskis.

 Vykstant pokyčiams vadovaujamasi profesionalumo kriterijais

Konferencijos metu „BNS“ žurnalistas Ramūnas Jakubauskas domėjosi apie orkestro kolektyvo ir buvusio jo dirigento Ugniaus Vaiginio konfliktą bei pastaruoju metu vykstantį teisminį ginčą. „Teisinis procesas vis dar tęsiasi, jis yra apeliacininėje instancijoje.“, – komentavo A. Kučinskas. 

Į žurnalisto klausimą, kaip muzikantai vertina esamą situaciją ir ar tai nekenkia darbui, orkestro muzikantas R. Vasilevskis atsakė: „Susiklosčiusi situacija Lietuvoje tokia, kad jei dirigentai paskiriami dirbti kolektyve, jie tarsi tampa nepakeičiami. Kiekvienas vadovas ateina su skirtingomis programomis, jo darbo laikas turi terminą – penkerius metus, po to jis keičiasi ir kitas vadovas ateina su naujomis idėjomis, vizija, todėl manau, jog vyriausio dirigento darbo vieta irgi turėtų būti rotuojama.“